torstai 8. maaliskuuta 2012

Kopan keventäminen

Tässä, kun tällä kaudella on enää yksi kisa ajamatta 1/24 autoilla niin olen pistänyt homman pakettiin kauden osalta. Katseet ovat jo hieman siirtyneetkin ensi kauteen. Jos kerrankin olisi kaikki valmista. Toki se, että koska ensi kauden säännöt julkistetaan, mitä luokkia oikeastaan on jne jne niin ei siihen kovin paljoa vielä voi panostaa.

Yksi asia kuitenkin mikä on ollut vahvasti esillä, että minimipaino sääntö poistettaisiin vallan FSC-luokista. Itse olen ollut kovasti tätä vastaan, koska mielestäni se antaa isoa etua laminaattikorin käyttäjille. Kuitenkin kun ollut puhe kustannuksista niin kyllä sitä mieluummin ajaisi sitten tuolla 20 euron muovikopalla mitä saa jopa kauppojen hyllyltä. Laminaatti koppaa olen nähnyt halvimmillaan 50 eurolla, toki halvemmallakin jostain voi saada.

Selvähän on, että vaikka sun korisi painaisi sen viisi grammaa niin ei susta voittajaa tule, mutta kärki menee aika kovaa ja turha se olisi korissakaan "tasoitusta" antaa. Oletuksena mulla on, että laminaatti korin paino on jotain 15grammaa.

Tulin siihen tulokseen, että asiaa pelkästään pohtimalla ei mitään saavuteta vaan lähdin sitten keventämään rajulla kädellä mun vanhaa kisakoppaani: Revellen valmistamaa Ferrari 365. Revellin muovi on tuntunut yleensä olevan aika raskasta tekoa ja kopan paino näytti olevan vieläkin 24grammaa vaikka olin jo paljon keventänyt.

Dreameli käteen ja lisä kevennyksen jälkeen tulos näytti tältä:

Kuten näkyy niin hioin koppaa myös ulkopuolelta mikä ei kovin suositeltavaa ole. Nyt kuitenkin päätin hioa hieman vanhoja maalejakin samalla pois.


Sitten vielä yksi kuva josta näkee hyvin sen kuinka paljon todellisuudessa koppaa on kevennetty:

Tavoitteena mulla oli saada paino niin lähelle tuota 15grammaa kuin suinkin. Innoissani laitoin kopan vaakaan ja se näytti 19grammaa. Tulos oli kyllä aika pettymys. Ok painoahan lähti todella paljon vielä, mutta tuo on jo siinä kunnossa, että en tiedä voisiko sitä oikein edes keventää enää. Nyt jo kuitenkin tuntuu, että voisi olla tarpeellista jäykistää ja nuo reiät nyt olisi pakko paikata jos kisoihin mielii. Maali päälle niin paino taitaapi olla taas hieman yli 20grammaa. Ei hyvä ollenkaan

Jos haluaisi muovikopissa pysyä niin ehkä tarvitsisi kokeilla jonkun muun valmistajan koppaa. Voipi olla, että sillä saisi painon jo jäämään alle 20gramman. Mene ja tiedä. Tuossa hiomisessa kyllä oma hommansa aina. Ehkä nyt tyydyn kuitenkin ensin parsimaan tuon Ferrarin kasaan ja katselen mihin paino pysähtyy sen ollessa kunnossa sisustoineen päivineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Comeback

Noniin vihdoinkin tännekkin taas tulee pitkästä aikaa kirjoiteltua. Nokialla oli Fincup kisat 17.11 joihin tulikin mentyä kahden vuoden tauo...